1. Astronomia Patrz w niebo

Niebo w lutym

W lutowe wieczory niemal w zenicie widzimy gwiazdozbiór Woźnicy.Trochę trudno go rozpoznać z powodu mnóstwa gwiazd Drogi Mlecznej w okolicy, na szczęście jest tam jedna bardzo jasna gwiazda, Capella, alfa Woźnicy.

NASA/SDO/AIA

Plamy na powierzchni Słońca

NASA/SDO/AIA

Plamy na powierzchni Słońca

Astronomia

Jak działa Słońce?

Od tysięcy lat ludzie zdają sobie sprawę z ogromnego znaczenia, jakie Słońce ma dla ich życia. Obserwowali cykl dni i nocy, śledzili cykl pór roku, w którym przyroda na naszych szerokościach budziła się do życia wiosną, rozkwitała latem i zamierała zimą.

Margarita Karovska (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics), and NASA/ESA

Mira Ceti

Margarita Karovska (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics), and NASA/ESA

Mira Ceti

Astronomia

Mira Ceti - Cudowna Wieloryba

W 1596 roku holenderski astronom David Fabricius, obserwując Merkurego, odkrył nową gwiazdę o jasności 3 mag. Obserwując ją nadal, zanotował, że w ciągu następnych dwóch tygodni zwiększyła swą jasność o 1 mag, a następnie zaczęła ją zmniejszać, by dwa miesiące później stać się niewidoczną.

4. Astronomia Mała Delta

Ułamki łańcuchowe i saros

Ułamek łańcuchowy był w starożytności wysuniętą przez Teajtetosa propozycją przedstawiania tego, co dziś nazywamy liczbami rzeczywistymi. Pomysł Teajtetosa nie przyjął się, niemniej jednak za pomocą ułamka łańcuchowego można zilustrować pewne zagadnienie astronomiczne.

2002 R. Gendler, Photo by R. Gendler

Zdjęcie Wielkiej Mgławicy w Andromedzie wykonane 12,5 calowym teleskopem Ritchey-Chrétien przez astronoma amatora Roberta Gendlera

2002 R. Gendler, Photo by R. Gendler

Niebo w listopadzie

Droga Mleczna wieczorem przecina niebo od wschodu do zachodu, a najwyżej, dość blisko zenitu, można w pogodny wieczór zobaczyć M 31, czyli Wielką Mgławicę w Andromedzie.

NASA, ESA, and N. Pirzkal (European Space Agency/STScI) and the HUDF Team (STScI)

Najdalsze obszary Wszechświata sfotografowane za pomocą teleskopu Hubbla

Kosmologia Patrz w niebo

Na krańcach Wszechświata

Od wielu już lat trwa nieformalny wyścig do najodleglejszych obiektów Wszechświata. Oznacza to, że zawsze zaciekawienie budzą doniesienia (a najlepiej zdjęcia) dotyczące najodleglejszych galaktyk, kwazarów, najbardziej ku czerwieni przesuniętych widm galaktyk itd.

Windows to the Universe

Porównanie wielkości Arktura i Słońca

Windows to the Universe

Porównanie wielkości Arktura i Słońca

Gromada ruchoma Arktura

Trudno sobie wyobrazić, że najjaśniejsze gwiazdy mogą kryć jeszcze jakieś tajemnice. Tajemnic szuka się przecież wśród gwiazd ledwo widocznych przez największe teleskopy. Weźmy np. Arktura. To czwarta pod względem jasności gwiazda na całym niebie, stara, uboga w pierwiastki ciężkie, typu widmowego K2, odległa o 11 pc itd.

N.A.Sharp/NOAO/AURA/NSF

N.A.Sharp/NOAO/AURA/NSF

Astronomia Kosmiczna linijka

Mgławica Koński Łeb

Pas Mlecznej Drogi na niebie to rój gwiazd, ale nie cała materia jest zawarta w gwiazdach. Część gazu i pyłu tworzy rzadkie obłoki – mgławice – dając na zdjęciach przepiękne obrazy.Niektóre z nich, oświetlone promieniowaniem pobliskiej gwiazdy, widoczne są jako mgławice jasne, inne z kolei, niepodświetlone, ale na tle jaśniejszego obszaru, tworzą mgławice ciemne.

fot. KR

Ciemna materia

fot. KR

Astronomia Patrz w niebo

Ciemna materia w galaktykach eliptycznych

Przekonanie, że każda galaktyka zanurzona jest w wielkim obłoku ciemnej materii, jest powszechnie akceptowane. Ta tajemnicza, niewidoczna materia ma gęstość 5–10 razy większą niż wszelkie rodzaje widocznej (świecącej) materii razem wzięte, a dowodzi tego natężenie pola grawitacyjnego, rządzącego ruchem gwiazd obiegających centra swoich galaktyk. Jest tak w każdym razie dla galaktyk spiralnych, a powinno chyba dotyczyć również galaktyk eliptycznych.

AlltheSky.com

Niebo w maju

Okazały gwiazdozbiór Lwa, widoczny w majowe wieczory wysoko na niebie, otaczają cztery inne tak niewyraźne, że przy nawet tylko nieco zanieczyszczonej atmosferze lub w obecności miejskich świateł właściwie nie widać tam żadnej określonej konfiguracji gwiazd.