Przeskocz do treści

Delta mi!

Loading
  1. Informatyka

    Język Scratch

    Programowanie, czyli tworzenie programów i gier, to świetny sposób na rozwijanie kreatywnego, a zarazem logicznego myślenia. Wielu wydaje się ono skomplikowane, ale wcale nie musi być trudne! Jednym z narzędzi, które pozwala w prosty i ciekawy sposób nauczyć się podstaw, jest Scratch - środowisko stworzone przez naukowców z MIT, dzięki któremu bez znajomości specjalistycznego języka każdy może spróbować swoich sił w tworzeniu gier czy animacji.

  2. Informatyka

    Wiszące referencje. Czy można wyeliminować to zagrożenie?

    W tej pracy przedstawimy groźne zjawisko - błąd wiszących referencji - jakie występuje w programowaniu obiektowym, np. w C++, Pascalu, C. W kolejnym artykule omówimy rozwiązanie pozwalające wyeliminować ten błąd. Zacznijmy od krótkiej ekspozycji problemów, jakie napotykamy podczas zarządzania pamięcią obiektów w każdym języku programowania obiektowego.

  3. Algorytmy

    Problem Stopu

    Tak zwany Problem Stopu to problem decyzyjny, którego wejściem jest jakiś program Q i jakieś dane D; a którego rozwiązaniem (wyjściem) jest stwierdzenie, czy program Q uruchomiony na danych D zakończy swoje działania w skończonym czasie.

  4. Informatyka

    Twierdzenie o niepustym barze, czyli zmechanizowana naturalna dedukcja

    Sprawdzanie poprawności dowodów matematycznych często wymaga sporej wiedzy i ogromu nużącej pracy. O ile dochodzenie do zrozumienia istoty dowodu, czyli dlaczego dane twierdzenie matematyczne zachodzi, może sprawiać Czytelnikowi dużo satysfakcji, o tyle weryfikowanie wszystkich szczegółów dowodu jest zajęciem dość niewdzięcznym. Z tego powodu od wielu już lat trwają badania nad zaprzęgnięciem komputerów do tej żmudnej części pracy...

  5. Algorytmy

    Jak się pozbyć losowości?

    W informatyce losowość jest bardzo przydatna. Często bardzo ułatwia rozumowania, pozwala na piękne i klarowne argumenty używające, na przykład, metody probabilistycznej. Nieraz łatwo znaleźć algorytm używający losowości (randomizowany) i działający szybko, podczas gdy znalezienie szybkiego algorytmu deterministycznego jest trudne lub w ogóle takiego nie znamy. Z losowością jest jednak pewien problem...

  6. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Przeciąganie liny

    W tym miesiącu proponujemy zadanie Przeciąganie liny, które pojawiło się w podwarszawskim Józefowie, podczas zeszłorocznej Bałtyckiej Olimpiady Informatycznej. Zadanie opisuje problem optymalizacji znanej wakacyjno-urlopowej zabawy. Co ciekawe, warstwa fabularna proponowanego rozwiązania - choć pozostaje w podobnych klimatach - to jednak odchodzi od liny na rzecz plecaka.

  7. Informatyka Migawki informatyczne

    Leniwy nauczyciel

    Wyobraź sobie, Czytelniku, że jesteś dość leniwym nauczycielem w podstawówce. Uczniowie mieli zadane, jako pracę domową, ogromne ilości przykładów z tabliczki mnożenia i dodawania w zakresie pięćdziesięciu. Biorąc pod uwagę liczbę dzieci w klasie, sprawdzanie tego to istna męczarnia. Ale przecież można trochę oszukać, np. spośród dziesiątków przykładów, spojrzeć na losowe pięć i przyjąć, że jeśli są dobrze, to reszta też jest pewnie dobrze. A czytania zostaje dużo mniej.

  8. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Coś się popsuło

    W noworocznym kąciku omówimy zadanie Wykrywanie wrednej usterki pochodzące z zeszłorocznej Międzynarodowej Olimpiady Informatycznej, która odbyła się w Kazaniu (Rosja). Autorzy zadania oczekują od nas, że pomożemy zdiagnozować usterkę, która wkradła się do bazy danych zaimplementowaną przez niefrasobliwego inżyniera Ilszata.

  9. Algorytmy

    Seks a informatyka

    Czy już naprawdę nawet w Delcie musi być o seksie? Sytuacja wygląda trochę jak rozprawa "Słoń a Polska", przy czym w XIX wieku niektórym wszystko kojarzyło się ze sprawą polską, a teraz z czymś nieco innym. Zaniepokojonych Czytelników spieszymy uspokoić, że rzeczy nie mają się aż tak źle, bo artykuł naprawdę dotyczy rozmnażania płciowego i informatyki.

  10. obrazek

    Informatyka Co to jest?

    Losowość w komputerze

    Od komputera oczekujemy przede wszystkim precyzji i dokładności. Program szukający wzorca w edytowanym tekście czy arkusz kalkulacyjny podsumowujący nasze miesięczne wydatki ma po prostu dać poprawny wynik. Wszelkie przejawy niedeterminizmu, losowości czy jakiejś niestabilności przywołują skojarzenia z działaniem niepożądanym. Zwykle to prawda: dobry program ma obliczyć, narysować czy wyanimować dokładnie to, czego od niego chcemy. Okazuje się jednak, że czasem losowość jest nie tylko wskazana, ale wręcz niezbędna.