Przeskocz do treści

Delta mi!

Loading
  1. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Coś się popsuło

    W noworocznym kąciku omówimy zadanie Wykrywanie wrednej usterki pochodzące z zeszłorocznej Międzynarodowej Olimpiady Informatycznej, która odbyła się w Kazaniu (Rosja). Autorzy zadania oczekują od nas, że pomożemy zdiagnozować usterkę, która wkradła się do bazy danych zaimplementowaną przez niefrasobliwego inżyniera Ilszata.

  2. Algorytmy

    Seks a informatyka

    Czy już naprawdę nawet w Delcie musi być o seksie? Sytuacja wygląda trochę jak rozprawa "Słoń a Polska", przy czym w XIX wieku niektórym wszystko kojarzyło się ze sprawą polską, a teraz z czymś nieco innym. Zaniepokojonych Czytelników spieszymy uspokoić, że rzeczy nie mają się aż tak źle, bo artykuł naprawdę dotyczy rozmnażania płciowego i informatyki.

  3. obrazek

    Informatyka Co to jest?

    Losowość w komputerze

    Od komputera oczekujemy przede wszystkim precyzji i dokładności. Program szukający wzorca w edytowanym tekście czy arkusz kalkulacyjny podsumowujący nasze miesięczne wydatki ma po prostu dać poprawny wynik. Wszelkie przejawy niedeterminizmu, losowości czy jakiejś niestabilności przywołują skojarzenia z działaniem niepożądanym. Zwykle to prawda: dobry program ma obliczyć, narysować czy wyanimować dokładnie to, czego od niego chcemy. Okazuje się jednak, że czasem losowość jest nie tylko wskazana, ale wręcz niezbędna.

  4. Informatyka

    Czy każdy problem da się rozwiązać?

    Czy każdy problem da się rozwiązać? Pesymiści odpowiedzą, że nie - życie nie jest łatwe. A optymiści? Być może niektórzy powiedzą, że przy odpowiednim podejściu tak. Nie będziemy jednak z nimi dyskutować, bo Czytelnicy Delty dobrze wiedzą, że nie chodzi nam tutaj przecież o życiowe problemy. Trzeba więc sprecyzować pytanie: co uważamy za problem i czym miałoby być jego rozwiązanie?

  5. obrazek

    Informatyka

    Złożone i proste

    Gdy mówimy, że coś jest złożone, zazwyczaj chcemy wyrazić, że jest w jakimś sensie skomplikowane, nietrywialne, składa się z wielu prostszych elementów...

  6. Algorytmy

    Sortowanie przez kopcowanie

    W tym artykule zakładam, że Czytelnik choć trochę programował. W szczególności zna podstawy jakiegoś języka programowania, np. Pascala. Jeśli to podstawowe założenie jest spełnione, to - jestem o tym przekonany - mogę śmiało założyć, że jest mu znane również pojęcie tablicy...

  7. obrazek

    Informatyka

    XXIII Olimpiada Informatyczna

    W dniach 12-16 kwietnia 2016 r. w Warszawie odbyły się zawody III stopnia XXIII Olimpiady Informatycznej. Zostało do nich zakwalifikowanych 96 zawodników. W ciągu dwóch dni zawodów finałowych zawodnicy mieli do rozwiązania w sumie sześć zadań programistycznych ocenianych od 0 do 100 punktów.

  8. obrazek

    Internet Co to jest?

    Bitcoin: złoto XXI wieku

    Czym jest Bitcoin? Najkrótsza odpowiedź na to pytanie brzmi: kryptowalutą. Ale nie w takim sensie krypto-, jak w słowie kryptoreklama. Pierwszy człon tego terminu pochodzi od kryptologii, czyli nauki kojarzącej nam się głównie z szyframi i maszyną szyfrującą Enigma używaną przez Niemców podczas wojny. To właśnie twierdzenia i konstrukcje z tej dziedziny stoją za funkcjonowaniem i bezpieczeństwem Bitcoina.

  9. Astronomia

    Sztuczna inteligencja w astrofizyce

    W swojej pracy astronomowie często korzystają z katalogów będących wynikiem wielkich przeglądów nieba. Zebrane w nich dane poddawane są różnorakim analizom. Ważne jest przy tym, aby katalogi charakteryzowały się jak największą kompletnością i jednorodnością. Niejednokrotnie podczas analizy statystycznej dobrze poznanych typów obiektów wykrywane są źródła rzadko spotykane lub wykazujące niezwykłe zachowanie. Dlatego też odpowiedni sposób klasyfikacji obserwowanych obiektów jest bardzo istotnym, o ile nie najistotniejszym krokiem, który należy wykonać przed przystąpieniem do zaawansowanego badania właściwości fizycznych obserwowanych obiektów niebieskich.

  10. obrazek

    Sztuczna inteligencja Aktualności (nie tylko) fizyczne

    Idus Martiae Anno Domini 2016

    Piętnastego marca stracona została rubież intelektualnej przewagi człowieka nad sztuczną inteligencją, za jaką była uznawana maestria gry w Go. Zakończyła się ostatnia, piąta partia między AlphaGo, programem firmy DeepMind (będącej własnością Google) i Lee Se-dolem (9 dan - najwyższy stopień wtajemniczenia), jednym z najlepszych, jeżeli nie najlepszym zawodowym graczem. AlphaGo wygrał pierwsze trzy rozgrywki. Lee Se-dol wygrał czwartą i, po niezwykle zaciętej walce, przegrał ostatnią.