Przeskocz do treści

Delta mi!

  1. Informatyka Pół szklanki mocnego kodu

    Co ja tu widzę...

    Zadziwiające, jak szybko uczenie maszynowe trafiło pod strzechy! Jeszcze nie tak dawno wymagało biegłości w programowaniu, znajomości takich konceptów, jak funkcja aktywacji, rozkład macierzy względem wartości szczególnych, optymalizacja dla funkcji niegładkich itp. Aby wszystko to zadziałało, niezbędny też był dostęp do dostatecznie dobrych danych treningowych i morza czasu obliczeniowego… A dziś?

  2. Sztuczna inteligencja

    Zobaczyć niewidoczne

    Każdy z nas może z łatwością wymienić zawody, których wykonywanie naraża ludzi na ciągły stres. Często stres jest związany z tym, że decyzje podejmowane w codziennej pracy wpływają na zdrowie (i życie) innych. Strażak, ratownik medyczny, chirurg, pilot, radiolog... Wszyscy muszą działać szybko, a koszt potencjalnych pomyłek może być dramatycznie wysoki. Warto zauważyć, że proces podejmowania decyzji w praktyce polega na analizie różnych danych (w czasie rzeczywistym), np. w przypadku danych medycznych mogą to być różne rodzaje (modalności) obrazów, zawierające różne informacje o pacjencie. Zobaczmy, jak sztuczna inteligencja może ułatwić proces podejmowania takich decyzji.

  3. Informatyka

    Rozróżnianie słów

    Żeby przedstawić problem otwarty, o którym chcemy opowiedzieć, przypomnimy intuicję stojącą za pojęciem automatu skończonego, które zresztą niedawno pojawiło się w migawce informatycznej w Delcie 5/2018.

  4. Informatyka

    Zaciemnianie programów

    Każdy młody adept sztuki programowania pewnie nie raz słyszał od swych mentorów, że program nie tylko musi działać poprawnie i szybko, ale też musi być napisany w sposób czytelny. Studentów uczy się więc nie tylko języków programowania, algorytmów czy struktur danych, ale też próbuje się im przekazać prawidłowe nawyki dotyczące stylu programowania.

  5. obrazek

    Algorytmy

    Dawno temu był sobie algorytm

    Autor w sposób popularnonaukowy przybliża kluczowe pojęcia informatyki teoretycznej związane z teorią obliczeń i algorytmiką. Książka jest napisana w formie opowieści; autor ilustruje omawiane pojęcia przykładami zaczerpniętymi z życia codziennego oraz z popularnych książek czy filmów.

  6. Informatyka

    Jak definiować ciągi rekurencyjne?

    Tytułowa rekurencja jest jednym z podstawowych pojęć w informatyce, które umożliwia definiowanie ciągów różnych obiektów, pozwalając odwoływać się w definicji danego obiektu do jego poprzedników. Pokażemy dwie klasy takich definicji i omówimy ich równoważność.

  7. Algorytmy

    Jak proste problemy stały się trudne

    Dawno, dawno temu, wierzono, że fundamentalne zasady rządzące światem są proste. Kiedy dziedzina nauki, zwana obecnie informatyką, dopiero raczkowała, naukowcy byli przekonani, że dla każdego problemu obliczeniowego można znaleźć efektywny algorytm, o ile poświęci się na to wystarczająco dużo czasu, kredy oraz kawy. Pojęcie "efektywnego algorytmu" oznaczało początkowo algorytm o czasie działania proporcjonalnym do rozmiaru danych wejściowych, ale i algorytmy o złożoności obliczeniowej  2 𝒪(n ) czy  3 𝒪(n ) były do zaakceptowania.