Przeskocz do treści

Delta mi!

  1. Algorytmy

    Jaskinia

    W tym kąciku omówimy zadanie Jaskinia, które pojawiło się w zeszłym roku na Akademickich Mistrzostwach Polski w Programowaniu Zespołowym.

  2. Algorytmy

    Jak szybko działa sito?

    Jedną z najlepiej znanych metod wyznaczania liczb pierwszych jest sito Eratostenesa. Opiera się ona na spostrzeżeniu, w zasadzie oczywistym, że jak wyrzucimy wszystkie liczby złożone, to zostaną same liczby pierwsze...

  3. Informatyka

    Czy math?

    Poszukiwanie pierwiastków wielomianu jest jednym z podstawowych zagadnień rozważanych we wszystkich naukach ścisłych. W tym artykule zajmiemy się czymś znacznie prostszym: sprawdzaniem, czy dana liczba jest pierwiastkiem zadanego wielomianu.

  4. Algorytmy

    Jak złapać terrorystę?

    Któż z nas nie bawił się jako dziecko w chowanego? Zabawa ta sprawia dzieciom wiele radości, mimo że z algorytmicznego punktu widzenia jest bardzo prosta. Jeżeli bowiem wszyscy ukrywający się czekają uczciwie w swoich kryjówkach, to zawsze uda się ich znaleźć – wystarczy, jeżeli szukający przejrzy wszystkie miejsca.

  5. Algorytmy

    Odtwarzanie grafu

    W grafie nieskierowanym możemy obliczyć stopień każdego wierzchołka, czyli liczbę krawędzi incydentnych z tym wierzchołkiem. Przykładowo, dla grafu-koperty otrzymujemy w ten sposób ciąg stopni 4, 4, 3, 3, 2. Wykonanie takiego przekształcenia dla danego grafu jest naprawdę proste. Możemy jednak postawić pytanie odwrotne: czy mając dany ciąg liczb, możemy stwierdzić, czy odpowiada on stopniom wierzchołków jakiegoś grafu nieskierowanego, a jeśli tak, zrekonstruować ten graf?

  6. Informatyka

    Cyfrowy dźwięk i wojna na decybele

    Aby opisać falę akustyczną, wytwarzaną przez głośnik, musimy podać, jak ciśnienie powietrza zmienia się w czasie – do tego wystarczy znać przebieg jednej wielkości – wychylenia membrany głośnika. Jeśli nasz głośnik jest podłączony do komputera, to stosowny opis fali jest produkowany przez kartę dźwiękową, która z kolei pobiera dane zapisane na jakimś nośniku danych. Na początku lat 80. XX wieku pojawił się nowy nośnik danych audio: płyta CD.

  7. Informatyka

    Pamięć cache w praktyce

    Abstrakcja (czyli uproszczenie) jest w informatyce wszechobecna. Mając jakiś obiekt, wiemy zazwyczaj, co powinniśmy mu wprowadzić na wejście i czego spodziewać się na wyjściu. Takie informacje nas już w zupełności satysfakcjonują. Możemy używać tego obiektu, stroniąc od szczegółów jego budowy. I tak, tworząc procesor, możemy pominąć to, z czego są zbudowane bramki logiczne. Projektując system operacyjny, nie musimy przejmować się szczegółami budowy procesora, a pisząc zwykły program, nie wnikamy w szczegóły działania systemów operacyjnych. Oczywiście, takie podejście ma mnóstwo zalet. Ma też jednak pewną wadę.

  8. Algorytmy

    Kolejność ma znaczenie

    Z artykułu Wojciecha Śmietanki wypływa ważny morał: przystosowanie algorytmu do działania na maszynie równoległej wymaga często zupełnie innego spojrzenia na dany problem. Okazuje się jednak, że nawet w przypadku architektury jednoprocesorowej optymalizacja algorytmu może wymagać od nas całkiem pomysłowych przeróbek. W tym artykule podamy dwa przykłady, w których kluczową okaże się kolejność, w jakiej wykonujemy operacje.

  9. Informatyka

    Programowanie na platformie CUDA

    Dziesięć lat temu kolejne generacje procesorów charakteryzowały się wykładniczo rosnącą częstotliwością taktowania. Teraz ta sytuacja uległa zmianie. Obecnie to liczba rdzeni w jednym procesorze zaczyna rosnąć wykładniczo. W użytku są już procesory firmy Intel dla zwyczajnych PC-tów mające 8 rdzeni, a co jakiś czas pojawiają się informacje o tym, że niedługo zostanie wyprodukowany procesor o 50 rdzeniach...

  10. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Ploter

    Napisanie programu, który generuje rysunek fraktala, idealnie nadaje się na zadanie dla początkującego programisty. Proste reguły prowadzące do powstania skomplikowanych wzorów powodują, że przy stosunkowo niewielkim wysiłku programistycznym można osiągnąć całkiem ambitne efekty wizualne. Ponadto samopodobieństwo fraktali pozwala ćwiczyć jedną z podstawowych koncepcji programistycznych – rekurencję.

  11. Informatyka

    Komunikat: Wyniki XVIII Olimpiady Informatycznej

    W dniach od 5 do 9 kwietnia 2011 r. w Trójmieście odbyły się zawody III stopnia XVIII Olimpiady Informatycznej. W finale wzięło udział 80 zawodników, którzy w ciągu dwóch dni mieli do rozwiązania w sumie sześć zadań programistycznych ocenianych od 0 do 100 punktów.