Przeskocz do treści

Delta mi!

  1. Informatyka Informatyczny kącik olimpijski

    Samogenerujący się ciąg

    W tym numerze Delty dużo uwagi poświęcono ciągowi EKG, który zarówno z matematycznego, jak i z informatycznego punktu widzenia przejawia wiele interesujących własności. W kąciku kontynuujemy temat ciekawych ciągów liczbowych. Zajmiemy się zadaniem Ciąg z finału II Olimpiady Informatycznej Gimnazjalistów, w którym poproszono uczestników o wyznaczenie math-tego wyrazu pewnego ciągu, zwyczajowo wiązanego z nazwiskiem matematyka Solomona Golomba.

  2. Algorytmy

    Jak wyznaczać wyrazy ciągu EKG?

    Po przeczytaniu artykułu Marcina Pilipczuka trudno nie odnieść wrażenia, że nasz zasób wiedzy o zachowaniu ciągu EKG opiera się przede wszystkim na wynikach eksperymentów komputerowych, natomiast dowody otrzymanych w ten sposób hipotez pojawiają się z pewnym opóźnieniem.

  3. Algorytmy

    Pokrycie wierzchołkowe kontratakuje

    W  Delcie 7/2009 Marek Cygan opisał pewien sposób radzenia sobie z tym, że dla niektórych trudnych problemów nie potrafimy znaleźć szybkiego algorytmu. Autor rozważał klasę problemów NP-trudnych – czyli takich, których prawdopodobnie nie można rozwiązać w czasie wielomianowym – i pokazywał, że dla wielu z nich można w efektywny sposób skonstruować nie dokładne, lecz przybliżone rozwiązanie.

  4. Informatyka Mała Delta

    Roztańczone pchły

    W Bajtocji można spotkać wędrownych treserów pcheł. Pchły uczone są tańca, polegającego na wykonywaniu precyzyjnych skoków w rytm muzyki. Dokładnie wygląda to tak: treser układa na stole w rządku ponumerowane kolejno żetony. Na każdym żetonie, oprócz jego numeru, jest również napisany numer żetonu, na który powinna z niego skoczyć pchła – na każdym żetonie ten numer jest inny. Następnie treser ustawia po jednej pchle na każdym z żetonów i włącza muzykę. Na początku każdego taktu każda z pcheł wykonuje skok wprost na żeton, którego numer jest napisany na żetonie, na którym w danej chwili stoi.

  5. Algorytmy Mała Delta

    O rozgrywkach ligowych

    W sporcie stosowane są różne systemy prowadzenia rozgrywek. Jednym z nich jest tzw.  system pucharowy, w którym zwycięzca meczu kwalifikuje się do dalszych gier, przegrany zaś odpada z turnieju. Aby system był bardziej sprawiedliwy, dokonuje się początkowego rozstawienia przeciwników, tak by teoretycznie najsilniejsi spotkali się jak najpóźniej.

  6. Algorytmy

    Kwadraty

    Tym razem zajmiemy się trochę innymi kwadratami niż zazwyczaj. Chodzi mianowicie o napisy postaci math czyli sklejenie jakiegoś słowa (ciągu liter) math z nim samym. Przykładowymi kwadratami występującymi w języku polskim są słowa mama, kankan, rowerowe, wałowało, esemesem.

  7. Informatyka

    Jak liczy komputer DNA

    Obliczenia biomolekularne, biologia obliczeniowa, DNA komputery – to tylko niektóre ze stosowanych obecnie określeń na dynamicznie rozwijającą się dziedzinę wiedzy z pogranicza biologii molekularnej, inżynierii genetycznej i informatyki.