1. Algorytmy Mała Delta

O rozgrywkach ligowych

W sporcie stosowane są różne systemy prowadzenia rozgrywek. Jednym z nich jest tzw.  system pucharowy, w którym zwycięzca meczu kwalifikuje się do dalszych gier, przegrany zaś odpada z turnieju. Aby system był bardziej sprawiedliwy, dokonuje się początkowego rozstawienia przeciwników, tak by teoretycznie najsilniejsi spotkali się jak najpóźniej.

2. Algorytmy

Kwadraty

Tym razem zajmiemy się trochę innymi kwadratami niż zazwyczaj. Chodzi mianowicie o napisy postaci math czyli sklejenie jakiegoś słowa (ciągu liter) math z nim samym. Przykładowymi kwadratami występującymi w języku polskim są słowa mama, kankan, rowerowe, wałowało, esemesem.

3. Informatyka

Jak liczy komputer DNA

Obliczenia biomolekularne, biologia obliczeniowa, DNA komputery – to tylko niektóre ze stosowanych obecnie określeń na dynamicznie rozwijającą się dziedzinę wiedzy z pogranicza biologii molekularnej, inżynierii genetycznej i informatyki.

4. Informatyka

XVIII Olimpiada Informatyczna

Zachęcamy wszystkich interesujących się informatyką do uczestnictwa w XVIII Olimpiadzie Informatycznej. Nawet jeśli startując pierwszy raz, nie potrafimy rozwiązać wszystkich zadań, spróbujmy zrobić tylko niektóre z nich.

5. Internet

Od nazwy do konkretnej maszyny

Od wpisania adresu w przeglądarce internetowej do wyświetlenia strony musi być wykonany szereg mniej lub bardziej skomplikowanych czynności. W tym artykule omówię najważniejsze z nich: tłumaczenie nazwy na adres IP oraz lokalizację, na podstawie adresu IP, fizycznej maszyny, do której on należy (routing). To ostatnie jest szczególnie interesujące w tak rozległej sieci, jaką jest internet.