Przeskocz do treści

Delta mi!

  1. Algorytmy

    Algorytmy (I)

    W rozważaniach naszych nie będziemy chwilowo dążyli do ścisłej definicji algorytmu ani do formalizacji zapisu algorytmów. Celem naszym będzie wyrobienie u Czytelnika przekonania, że algorytm jest uściśleniem przepisu postępowania prowadzącego do zamierzonego celu.

  2. Internet

    Sieć

    Otworzyłem mój pierwszy numer Delty z marca 1979 roku. Czytam adres Redakcji: nazwa ulicy, numer budynku, numer pokoju, kod pocztowy, nazwa miasta. Nie podano e-maila ani strony www. Nawet nie ma numeru telefonu. Wtedy telefon (stacjonarny, bo o komórkach nikt nie słyszał) był w naszym kraju trudno osiągalnym dobrem luksusowym. Programy komputerowe pisało się na papierze i oddawało do wyperforowania na kartach lub taśmie, by po kilku dniach otrzymać wydruk z wynikami. Komputer widzieli nieliczni. Sieć komputerowa - taki termin jeszcze nie istniał w języku polskim.

  3. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Wykładzina

    W zeszłym miesiącu zajmowaliśmy się uogólnieniem następującego zadania: dla danego kwadratu rozmiaru |n n podzielonego na  2 n pól, z których niektóre były zabronione, należało znaleźć prostokąt o największym polu, który nie zawierał żadnego zabronionego pola. W tym numerze rozważymy jeszcze inną wariację tego zadania, a mianowicie będziemy szukać największych prostokątów, które zawierają co najwyżej |K zabronionych pól (nazwiemy je prostokątami prawie pustymi).

  4. obrazek

    Tak wygląda najsilniejszy obecnie superkomputer świata, Tianhe-2 (MilkyWay-2), Chiny:
    33,9 PFLOPS,
    1.024.000 GB RAM
    3.120.000 cores

    Tak wygląda najsilniejszy obecnie superkomputer świata, Tianhe-2 (MilkyWay-2), Chiny:
    33,9 PFLOPS,
    1.024.000 GB RAM
    3.120.000 cores

    Informatyka Bestiariusz informatyczny

    Co siedzi w komputerze?

    Postęp w dziedzinie komputerów dokonuje się niezwykle szybko. Trzydzieści lat temu komputer był w polskich domach nowością, a dziś nie wyobrażamy sobie bez niego życia. Rozwój technologii i oprogramowania powoduje konieczność wymyślania przez producentów coraz to nowych nazw, w których gąszczu użytkownikom komputerów łatwo się zagubić. Często zdarza się też, że pewną nazwę znamy jedynie jako akronim, ale nie bardzo wiemy, co się kryje w jego rozwinięciu. W tej kolumnie spróbujemy przybliżyć Czytelnikom choć część informatycznej terminologii. W pierwszym odcinku powiemy dość ogólnie o tym, co siedzi w naszym komputerze.

  5. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Zliczamy puste prostokąty

    W tym miesiącu zajmiemy się dość klasycznym zadaniem. Dany jest kwadrat rozmiaru |n n podzielony na  2 |n pól, przy czym niektóre pola są zabronione. Dowolny zawarty w tym kwadracie prostokąt, który nie zawiera żadnego pola zabronionego, nazwiemy prostokątem pustym. Należy znaleźć pusty prostokąt o jak największym polu.

  6. Algorytmy

    Zliczamy skojarzenia (II). O planarności i algorytmie FKT

    W pierwszej części tego artykułu pokazaliśmy, że dla szczególnej klasy grafów (kraty i ich podgrafy), istnieje działający w czasie wielomianowym algorytm, który wyznacza liczbę doskonałych skojarzeń dla dowolnego grafu z tej klasy. Ten wynik można uogólnić na szerszą klasę grafów - a konkretnie na grafy planarne, czyli takie, które można narysować na płaszczyźnie tak, by żadne z ich krawędzi się nie przecinały.

  7. Informatyka Informatyczny kącik olimpijski

    Jeszcze dwa zadania do plecaka

    W kąciku kontynuujemy przygodę z zadaniami, do których rozwiązania przydaje się znajomość problemu plecakowego. Tym razem w nieco trudniejszej jego wersji, w której każdy przedmiot ma swój rozmiar m oraz wartość w Standardowe pytanie, które możemy wtedy zadać, to np. jaka jest największa sumaryczna wartość przedmiotów, które możemy zapakować do plecaka, nie przekraczając jego udźwigu M

  8. Informatyka

    Burzliwe początki cyfrowego tysiąclecia

    Rozpoczynając na początku lat 80. XX wieku studia doktoranckie na Uniwersytecie w Erlangen, Karlheinz Brandenburg raczej nie przypuszczał, że wyniki jego pracy przyczynią się do zrewolucjonizowania branży muzycznej na całym świecie. A zaczęło się od tego, że jego promotor, profesor Dieter Seitzer, rozważał zagadnienie przesyłania muzyki liniami telefonicznymi...

  9. obrazek

    Informatyka

    XXII Olimpiada Informatyczna

    W dniach 15-18 kwietnia 2015 r. w Warszawie odbyły się zawody III stopnia XXII Olimpiady Informatycznej. Zostało do nich zakwalifikowanych 99 zawodników. W ciągu dwóch dni zawodów finałowych zawodnicy mieli do rozwiązania w sumie sześć zadań programistycznych ocenianych od 0 do 100 punktów.

  10. Algorytmy

    Grupowa eksploracja

    Wyobraźmy sobie sytuację, w której grupa speleologów chce wyeksplorować nieznaną jaskinię. Przy każdym rozgałęzieniu muszą podejmować decyzję, ilu z nich pójdzie każdym z nowych tuneli.