Przeskocz do treści

Delta mi!

  1. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Wykładzina

    W zeszłym miesiącu zajmowaliśmy się uogólnieniem następującego zadania: dla danego kwadratu rozmiaru |n n podzielonego na  2 n pól, z których niektóre były zabronione, należało znaleźć prostokąt o największym polu, który nie zawierał żadnego zabronionego pola. W tym numerze rozważymy jeszcze inną wariację tego zadania, a mianowicie będziemy szukać największych prostokątów, które zawierają co najwyżej |K zabronionych pól (nazwiemy je prostokątami prawie pustymi).

  2. obrazek

    Tak wygląda najsilniejszy obecnie superkomputer świata, Tianhe-2 (MilkyWay-2), Chiny:
    33,9 PFLOPS,
    1.024.000 GB RAM
    3.120.000 cores

    Tak wygląda najsilniejszy obecnie superkomputer świata, Tianhe-2 (MilkyWay-2), Chiny:
    33,9 PFLOPS,
    1.024.000 GB RAM
    3.120.000 cores

    Informatyka Bestiariusz informatyczny

    Co siedzi w komputerze?

    Postęp w dziedzinie komputerów dokonuje się niezwykle szybko. Trzydzieści lat temu komputer był w polskich domach nowością, a dziś nie wyobrażamy sobie bez niego życia. Rozwój technologii i oprogramowania powoduje konieczność wymyślania przez producentów coraz to nowych nazw, w których gąszczu użytkownikom komputerów łatwo się zagubić. Często zdarza się też, że pewną nazwę znamy jedynie jako akronim, ale nie bardzo wiemy, co się kryje w jego rozwinięciu. W tej kolumnie spróbujemy przybliżyć Czytelnikom choć część informatycznej terminologii. W pierwszym odcinku powiemy dość ogólnie o tym, co siedzi w naszym komputerze.

  3. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Zliczamy puste prostokąty

    W tym miesiącu zajmiemy się dość klasycznym zadaniem. Dany jest kwadrat rozmiaru |n n podzielony na  2 |n pól, przy czym niektóre pola są zabronione. Dowolny zawarty w tym kwadracie prostokąt, który nie zawiera żadnego pola zabronionego, nazwiemy prostokątem pustym. Należy znaleźć pusty prostokąt o jak największym polu.

  4. Algorytmy

    Zliczamy skojarzenia (II). O planarności i algorytmie FKT

    W pierwszej części tego artykułu pokazaliśmy, że dla szczególnej klasy grafów (kraty i ich podgrafy), istnieje działający w czasie wielomianowym algorytm, który wyznacza liczbę doskonałych skojarzeń dla dowolnego grafu z tej klasy. Ten wynik można uogólnić na szerszą klasę grafów - a konkretnie na grafy planarne, czyli takie, które można narysować na płaszczyźnie tak, by żadne z ich krawędzi się nie przecinały.

  5. Informatyka Informatyczny kącik olimpijski

    Jeszcze dwa zadania do plecaka

    W kąciku kontynuujemy przygodę z zadaniami, do których rozwiązania przydaje się znajomość problemu plecakowego. Tym razem w nieco trudniejszej jego wersji, w której każdy przedmiot ma swój rozmiar m oraz wartość w Standardowe pytanie, które możemy wtedy zadać, to np. jaka jest największa sumaryczna wartość przedmiotów, które możemy zapakować do plecaka, nie przekraczając jego udźwigu M

  6. Informatyka

    Burzliwe początki cyfrowego tysiąclecia

    Rozpoczynając na początku lat 80. XX wieku studia doktoranckie na Uniwersytecie w Erlangen, Karlheinz Brandenburg raczej nie przypuszczał, że wyniki jego pracy przyczynią się do zrewolucjonizowania branży muzycznej na całym świecie. A zaczęło się od tego, że jego promotor, profesor Dieter Seitzer, rozważał zagadnienie przesyłania muzyki liniami telefonicznymi...

  7. obrazek

    Informatyka

    XXII Olimpiada Informatyczna

    W dniach 15-18 kwietnia 2015 r. w Warszawie odbyły się zawody III stopnia XXII Olimpiady Informatycznej. Zostało do nich zakwalifikowanych 99 zawodników. W ciągu dwóch dni zawodów finałowych zawodnicy mieli do rozwiązania w sumie sześć zadań programistycznych ocenianych od 0 do 100 punktów.

  8. Algorytmy

    Grupowa eksploracja

    Wyobraźmy sobie sytuację, w której grupa speleologów chce wyeksplorować nieznaną jaskinię. Przy każdym rozgałęzieniu muszą podejmować decyzję, ilu z nich pójdzie każdym z nowych tuneli.

  9. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Filary

    W tym kąciku omówimy zadanie Filary, które pojawiło się na Akademickich Mistrzostwach Polski w Programowaniu Zespołowym 2014. Zadanie, pomimo prostej treści i (jak się za chwilę przekonamy) całkiem prostego rozwiązania, sprawiło sporo kłopotów drużynom startującym w zawodach i ostatecznie zostało rozwiązane tylko przez jedną z nich.

  10. Algorytmy

    Słowa pierwsze

    W numerze 10/2010 Delty pojawił się artykuł Wojciecha Plandowskiego, w którym autor po ciężkich bojach pokazuje rozwiązanie pewnego konkretnego typu równania na słowach. Mogłoby się wydawać: udało się, sprawa skończona. Tymczasem przy okazji w artykule pojawia się definicja i kilka ważnych własności słów pierwotnych, a stąd już tylko mały krok do innej ciekawej rodziny słów, mianowicie do słów pierwszych. To dobry pretekst, by coś o nich opowiedzieć.

  11. Algorytmy

    O rozkładzie słów na słowa Lyndona

    W tym artykule rozwiążemy problem rozkładu słowa na najmniejszą liczbę słów Lyndona (zwanych też słowami pierwszymi). Problem ten jest inspirowany zadaniem Jan z pierwszej edycji Potyczek Algorytmicznych, która odbyła się w roku 2005.