Przeskocz do treści

Delta mi!

  1. obrazek

    Informatyka

    XXI Olimpiada Informatyczna

    W dniach 1-4 kwietnia 2014 r. w Warszawie odbyły się zawody III stopnia XXI Olimpiady Informatycznej. Zostało do nich zakwalifikowanych 100 zawodników. W ciągu dwóch dni zawodów finałowych zawodnicy mieli do rozwiązania w sumie sześć zadań programistycznych ocenianych od 0 do 100 punktów.

  2. Informatyka Ze świata USOS

    Część 8 - Leniwy programista, czyli co może za nas zrobić komputer

    Nikt nie lubi sprawdzania swojej pracy, prawda? Udało nam się rozwiązać zadanie, bo wpadliśmy na pomysł i potrafiliśmy go zrealizować. Podobnie programista często potrafi napisać cały kod potrzebny do wykonania zadania, nim go choć raz uruchomi, by sprawdzić, czy program robi to, co było zamierzone. W taki „wir pracy” każdy z nas nieraz wpadł. W końcu właśnie w tym czujemy się najlepiej – w rozwiązywaniu problemów.

  3. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Multizbiory

    W tym kąciku proponuję zadanie polecane przez mojego korespondenta w Jekaterynburgu, mieście znanym również z turnieju Ural Sport Programming Championship, którego zeszłoroczną atrakcją był bezwzględny pojedynek pięciu najlepszych drużyn z Rosji z pięcioma najlepszymi drużynami z Chin. Popatrzmy na zadanie, którego nie udało się rozwiązać żadnej z nich!

  4. Informatyka Ze świata USOS

    Część 7 – USOS API: komputerowy interfejs użytkownika

    To, co widzisz, przeglądając strony takie jak Facebook lub Gmail, nazywamy interfejsem użytkownika. Jeden serwis często ma bardzo dużo odmian interfejsów użytkownika, np. Facebook oglądany przez przeglądarkę internetową w telefonie wygląda zupełnie inaczej niż na komputerze. Pewnie o tym wiesz. Ale czy wiesz, że większość tych serwisów ma jeszcze jeden interfejs użytkownika, zupełnie nieznany, a przeznaczony tylko i wyłącznie dla programistów?

  5. obrazek

    Rys. 1

    Rys. 1

    Algorytmy

    Bardzo oszczędne drzewa (I)

    Wiele struktur danych w komputerze można reprezentować w postaci drzewa binarnego. Aby przechować takie drzewo w pamięci komputera, należy dla każdego węzła zapamiętać numer jego lewego i prawego syna oraz, jeśli to potrzebne, numer węzła będącego jego ojcem. Wystarczą nam do tego trzy tablice.

  6. Informatyka Ze świata USOS

    Część 6 - Jak szybko przyrządzić smaczną aplikację

    Wyobraźmy sobie, że wchodzimy do lokalu znanej sieci pizzerii i zamawiamy swoją ulubioną pizzę. Kelner czym prędzej biegnie z naszym zamówieniem do kuchni i już po chwili rozpoczyna się proces wytwórczy. Z czego składa się taka pizza? Zasadniczo jest to płaskie ciasto w kształcie koła, posmarowane sosem pomidorowym, na którym układa się różne dodatki, a całość posypuje serem i wstawia na jakiś czas do pieca. Trudno chyba o prostszy przepis. Kucharz przystępuje zatem do dzieła, jednak na potrzeby naszej historyjki wyobraźmy sobie, że przygotowuje on naszą pizzę od podstaw. I to samiuteńkich podstaw...

  7. obrazek

    Internet

    Turing kontra spamboty

    Czy komputery potrafią myśleć? Ta kwestia nurtuje informatyków od ponad pół wieku. W 1950 roku angielski matematyk Alan Turing zadał podobne, ale bardziej precyzyjne pytanie. A mianowicie, czy komputer (lub program komputerowy) jest w stanie przekonać człowieka, że sam również jest istotą ludzką. Turing zaproponował wtedy następujący test (który dziś, na jego cześć, zwany jest testem Turinga). Jeśli człowiek-sędzia podczas rozmowy prowadzonej w języku naturalnym (ale za pośrednictwem pisma) równocześnie z człowiekiem oraz z programem komputerowym nie będzie w stanie stwierdzić, który z interlokutorów jest który – to taki program zalicza test Turinga.

  8. Algorytmy

    Na granicy możliwości

    Algorytm to sposób rozwiązania pewnego problemu. Informatyka i matematyka od dawna badają różnego rodzaju problemy, szukając dla nich algorytmów, najczęściej możliwie szybkich. My jednak tym razem postąpimy wręcz przeciwnie: zajmiemy się algorytmami wyjątkowo wolnymi.