Przeskocz do treści

Delta mi!

  1. Informatyka Ze świata USOS

    Część 4 – Ratunku! Moje dane!

    Jak każdy system informatyczny, USOS wymaga implementacji rozmaitych algorytmów, których zadaniem jest realizacja procesów gospodarczych (w ramach uczelni). Projektowanie algorytmów to pasjonująca dziedzina aktywności ludzkiej. Wszyscy lubią programować. Reszta informatyki praktycznej wydaje się nudna...

  2. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Karty

    W tym kąciku zmierzymy się z zadaniem Karty z Potyczek Algorytmicznych 2013. Oryginalne sformułowanie zadania dotyczyło kart perforowanych, my jednak przedstawimy je nieco inaczej, przy okazji wprowadzając niejawnie kilka nieznaczących uproszczeń.

  3. obrazek

    Wipipedia

    Algorytmy

    Z życia muchy

    Zapewne każdy z nas dobrze zna muszkę owocówkę (drosophila melanogaster, co tłumaczy się dosłownie jako ciemnobrzucha miłośniczka rosy). Dla większości ta dobra znajomość niekoniecznie musi budzić dobre skojarzenia – być może z uwagi na jej natrętny muszy charakter i masową obecność letnią porą w pobliżu nieopatrznie zostawionych bez przykrycia słodkich owoców. Niemal równie powszechna jest wiedza o jej zasługach naukowych w dziedzinie genetyki. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że to nie pies Łajka, a właśnie muszka była pierwszą ziemską istotą, która wybrała się w podróż kosmiczną. Ale czy ktoś uwierzy, że muszka pomogła również w rozwiązywaniu pewnego problemu z pogranicza matematyki i informatyki?

  4. Informatyka

    Obliczenia: rachunki, dowody i gry

    Co da się obliczyć, a czego się nie da? Dziś informatycy pytają o to rutynowo w kontekście przeróżnych problemów, jednak pierwsza odpowiedź na to pytanie pojawiła się na dobrą sprawę, jeszcze zanim ktokolwiek zdążył je zadać, i wprawiła środowisko naukowe w zakłopotanie.

  5. Algorytmy

    Skojarzenia...

    Ten numer Delty jest zdominowany przez tematykę skojarzeń w grafach. Dla przypomnienia: graf nieskierowany to zbiór wierzchołków połączonych krawędziami, skojarzenie zaś w tym grafie to taki podzbiór krawędzi math  że każdy wierzchołek grafu jest incydentny z co najwyżej jedną krawędzią z  math

  6. Informatyka Ze świata USOS

    Część 2 - Każdy student nosi w kieszeni... komputer, czyli o Elektronicznej Legitymacji Studenckiej

    Mówi się, że każdy nosi w plecaku buławę. Akurat w odniesieniu do studenta prawdziwe jest powiedzenie, że każdy nosi w kieszeni komputer i wcale to nie oznacza, że studiuje informatykę. Może określenie „komputer” jest nieco na wyrost, choć to całkiem sprawny „komputerek”, z własnym procesorem, pamięcią, magistralą i systemem operacyjnym. Mowa o ELS, czyli Elektronicznej Legitymacji Studenckiej.

  7. Informatyka

    Informatyk gra na giełdzie

    Nasz znajomy informatyk zdecydował się zainwestować część swoich oszczędności na giełdzie papierów wartościowych. Jak na informatyka przystało, do grania na giełdzie postanowił zaprząc komputer. W tym celu, korzystając z najnowszych trendów sztucznej inteligencji, napisał program, który na podstawie przeszłych notowań giełdowych przewiduje, jak kurs akcji będzie się zmieniał w przyszłości, i podejmuje decyzje o kupnie bądź sprzedaży. Nasz znajomy przetestował program, uruchamiając go na dużym zbiorze archiwalnych notowań. Zastanawia się teraz, jak dobrze jego program sobie poradził – stanął zatem przed problemem wyznaczenia najlepszej możliwej gry na giełdzie, jeśli znamy wszystkie notowania.

  8. Algorytmy

    Sortowanie biegunowe a dualizacja

    Jedną z najczęściej wykonywanych operacji w geometrii obliczeniowej jest sortowanie biegunowe (zwane też kątowym) zbioru math punktów na płaszczyźnie względem wybranego punktu. Innymi słowy, chcemy uporządkować punkty math według współrzędnej kątowej w układzie biegunowym zaczepionym w wybranym punkcie math Stosując jeden z efektywnych algorytmów sortowania, operację tę można zrealizować w czasie math

  9. Algorytmy

    Programy liniowe, gry i algorytmy

    Czy programy liniowe mają coś wspólnego z informatyką? Okazuje się, że bardzo wiele. Po pierwsze, istnieją (bardzo ciekawe!) efektywne algorytmy rozwiązujące programy liniowe. Ponadto, programy liniowe są kluczowym narzędziem w optymalizacji kombinatorycznej, algorytmach aproksymacyjnych czy algorytmach online...

  10. Informatyka

    Strumienie, czyli pochwała lenistwa

    „Tato, jak policzyć do nieskończoności?” – takie pytanie zadał mi niedawno mój czteroletni syn. Odpowiedziałem coś w stylu „nigdy nie skończysz”. W każdym razie liczenie do nieskończoności może się relatywnie szybko znudzić, może więc to zadanie, jak wiele innych monotonnych zadań, powierzyć komputerowi? A czy komputer potrafi policzyć do nieskończoności?

  11. obrazek

    Informatyka

    XX Olimpiada Informatyczna

    W dniach 12-15 marca 2013 r. w Warszawie odbyły się zawody III stopnia jubileuszowej, XX Olimpiady Informatycznej. Do finału zostało zakwalifikowanych 96 zawodników. W ciągu dwóch dni zawodów finałowych zawodnicy mieli do rozwiązania w sumie sześć zadań programistycznych ocenianych od 0 do 100 punktów.

  12. Informatyka

    Krzaczki na ekranie

    ASCII. Podstawowym sposobem reprezentacji znaków we współczesnych komputerach jest przyjęty w 1967 r. ASCII (czyt. aski, ang. American Standard Code for Information Interchange). Definiuje on 128 znaków, wśród których znajdują się 33 niedrukowalne znaki sterujące, znak odstępu, 52 litery (wielkie i małe litery alfabetu angielskiego), 10 cyfr i 32 znaki interpunkcyjne. ASCII przyporządkowuje każdemu znakowi liczbę z zakresu 0–127 (lub równoważnie szesnastkowo 0–7F).

  13. obrazek

    Algorytmy

    Problemy 3sum-trudne w geometrii

    Kiedy rozwiązujemy jakiś problem informatyczny, często naszym celem jest podanie jak najefektywniejszego algorytmu. Jednak czasem możemy natknąć się przy tym na ścianę” – danego problemu nie da się rozwiązać tak efektywnie, jak byśmy tego chcieli. Najpowszechniej znanym przykładem opisanego zjawiska jest klasa problemów NP-zupełnych. O problemach z tej klasy (a należy do niej wiele naturalnych i praktycznych zagadnień) podejrzewa się, że nie da się ich rozwiązać w czasie wielomianowym względem rozmiaru danych wejściowych. Niestety, tylko podejrzewa się, a rozstrzygnięcie tej hipotezy (znanej też jako math?) jest obecnie najsłynniejszym otwartym problemem informatyki teoretycznej.

  14. Algorytmy Informatyczny kącik olimpijski

    Infiltracja

    Tym razem zajmiemy się zadaniem z finałów Akademickich Mistrzostw Świata w Programowaniu Zespołowym 2012, które odbyły się w Warszawie. Zadanie zatytułowane Infiltration zostało rozwiązane przez 31 spośród 112 drużyn i było średnim pod względem trudności zadaniem na tych zawodach.