Przeskocz do treści

Delta mi!

Loading
Matematyka

nowości (w skrócie)

tematy

nowości

warto przeczytać

System wyborczy Chamberlina–Couranta

Piotr Skowron

o artykule ...

  • Publikacja w Delcie: luty 2017
  • Publikacja elektroniczna: 31 stycznia 2017
  • Autor: Piotr Skowron
    Afiliacja: University of Oxford
  • Wersja do druku [application/pdf]: (851 KB)

Rozważmy scenariusz, w którym wyborcy głosują na kandydatów w celu wyłonienia zwycięskiego komitetu (podzbioru kandydatów o ustalonej liczebności). Przykładami takiego scenariusza są wybory parlamentarne, wybory samorządowe, wybory do rad nadzorczych itp. W wielu przypadkach wynik takich wyborów zależy nie tylko od preferencji wyborców względem kandydatów, ale również od systemu wyborczego, czyli od metody używanej do wyłaniania zwycięzców. Różne systemy wyborcze mają także różny wpływ na późniejsze zachowanie członków wybranego komitetu.

Deltoid

Od rysowania kopert do otwierania sejfów

Joanna Jaszuńska

o artykule ...

  • Publikacja w Delcie: luty 2017
  • Publikacja elektroniczna: 31 stycznia 2017
  • Wersja do druku [application/pdf]: (87 KB)
obrazek

Rys. 1 (a), (b), (c). Linie oznaczone strzałkami można rysować tylko zgodnie z ich kierunkiem

Które z rysunków 1 (a), (b), (c) da się narysować bez odrywania ołówka od kartki i bez rysowania ponownie wzdłuż narysowanej już linii?

Mała Delta

Znajomi moich znajomych

Krzysztof Piecuch

o artykule ...

  • Publikacja w Delcie: luty 2017
  • Publikacja elektroniczna: 31 stycznia 2017
  • Autor: Krzysztof Piecuch
    Afiliacja: student, Wydział Matematyki i Informatyki, Uniwersytet Wrocławski
  • Wersja do druku [application/pdf]: (67 KB)

Wojtek leżał na podłodze i czytał właśnie książkę o grafach, którą wypożyczył z biblioteki. Alicja, jego młodsza siostra, która przeglądała w tym czasie portal społecznościowy, spytała nagle...

Jak długa jest kula?

Łukasz Rajkowski

o artykule ...

  • Publikacja w Delcie: luty 2017
  • Publikacja elektroniczna: 31 stycznia 2017
  • Wersja do druku [application/pdf]: (97 KB)

Wyobraźmy sobie, że wewnątrz trójkąta |ABC umieściliśmy trójkąt |KLM: Wówczas pole |KLM nie przekracza, oczywiście, pola ABC: Czy możemy stwierdzić to samo o obwodach tych trójkątów? W tym przypadku słowo "oczywiście" również wydaje się uprawnione, Czytelnicy Delty z pewnością wiedzą jednak, jak łatwo o nadużycie tej formułki. Szczęśliwie w tej sytuacji nie pociągałoby to za sobą tragicznych konsekwencji, gdyż istotnie, również obwód trójkąta |KLM nie przekracza obwodu trójkąta |ABC:

Jak to działa?

Maszyna różnicowa

Piotr Chrząstowski

o artykule ...

  • Publikacja w Delcie: luty 2017
  • Publikacja elektroniczna: 31 stycznia 2017
  • Wersja do druku [application/pdf]: (112 KB)
obrazek

Dlaczego w szkole tak dużo uczymy się o wielomianach? Są dwa podstawowe powody. Pierwszy z nich - całkiem zrozumiały - po prostu jest to niemal największa klasa funkcji, których wartości umiemy obliczać. Potrafimy jeszcze dzielić wartości wielomianów, ale z pozostałymi funkcjami, które występują w programie szkolnym, a później na studiach, w zasadzie mielibyśmy sporo problemów.

Stowarzyszenie na rzecz Edukacji Matematycznej

Nim obliczysz, pomyśl!

Renata Jurasińska

o artykule ...

  • Publikacja w Delcie: luty 2017
  • Publikacja elektroniczna: 31 stycznia 2017
  • Autor: Renata Jurasińska
    Afiliacja: Instytut Matematyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, Koszaliński Klub Szaradzistów „Diagram”

W dniach 21-23 października 2016 roku w Sielpi koło Kielc odbyła się dziewiąta konferencja zorganizowana przez Stowarzyszenie na rzecz Edukacji Matematycznej. Konferencja była kolejną okazją do spotkań osób z różnych środowisk zaangażowanych w edukację matematyczną, popularyzację matematyki i pracę z młodzieżą uzdolnioną matematycznie. Do ośrodka wypoczynkowego "Łucznik" przyjechało około 160 nauczycieli matematyki i pracowników wyższych uczelni z całej Polski.

Klub 44 - Matematyka

Klub 44M - zadania II 2017

Marcin Kuczma

o artykule ...

  • Publikacja w Delcie: luty 2017
  • Publikacja elektroniczna: 31 stycznia 2017
  • Wersja do druku [application/pdf]: (155 KB)

Liga zadaniowa Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki, Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego i Redakcji Delty

Eubulides, Richard, Gödel

Wiktor Bartol

o artykule ...

  • Publikacja w Delcie: sierpień 2012
  • Publikacja elektroniczna: 31 lipca 2012
  • Autor: Wiktor Bartol
    Afiliacja: Instytut Matematyki, Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego

Gdy w połowie XIX wieku odkryto geometrie nieeuklidesowe, zainteresowanie matematyków zaczęło zwracać się w stronę podstaw matematyki. Na jakich podstawach można lub należy oprzeć matematykę? Na tym tle zrodził się w latach 20. XX wieku tzw. program Hilberta, postulujący zbudowanie sformalizowanej matematyki na fundamencie aksjomatycznym i wyprowadzanie z aksjomatów twierdzeń jedynie za pomocą ściśle określonych reguł. Tak zbudowana teoria powinna być zupełna i niesprzeczna i te jej własności powinny dać się udowodnić.

Drobiazgi

Normalna-nienormalna?

Wiktor Bartol

o artykule ...

  • Publikacja w Delcie: sierpień 2012
  • Publikacja elektroniczna: 31 lipca 2012
  • Autor: Wiktor Bartol
    Afiliacja: Instytut Matematyki, Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego

Numer Delty poświęcony paradoksom nie byłby kompletny, gdyby nie pojawiła się w nim paradoksalna gra. Przyjrzyjmy się zatem pewnej grze, inspirowanej paradoksami teoriomnogościowymi, które rozkwitły w początkach XX wieku.

o matematyce w rubryce...

dziwolągi

obrazek
Jak otworzyć walizkę nie męcząc się za bardzo?
obrazek
Jak rozpoznać Cylona?
obrazek
Co to ma wspólnego z największą liczbą na świecie?
obrazek
Matematyka małżeństwa: wolisz całkować, czy różniczkować?
obrazek
Kiedy powrócisz, Marilyn?
obrazek
Która godzina?
obrazek
A jakby zastosować origami do rozwiązywania równań n-tego stopnia?
obrazek
Czy ten problem można rozwiązać w zupełnie inny sposób?
obrazek
Jakie są wymiary tego kalafiora?
obrazek
Dlaczego istnieje magnes?
obrazek
Ile ścian ma ten 30-sferostożek 3?
obrazek
Czy widać tu równoległość?
A może nadrównoległość?
obrazek
Czy można przegrać ze sobą? OOps, chyba można!
obrazek
Czego się boją drżące wielościany?
obrazek
Jak wygląda piekło glazurników?
obrazek
3n 1 jakiś problem?
obrazek
Sfera to czy stożek?
obrazek
Nie graj w to z pudełkiem, bo się nauczy i cię ogra!
obrazek
Skąd wiadomo, że moneta ma i orła, i reszkę?
obrazek
Nierówne kąty proste? No tak, to trochę komplikuje sprawę...
obrazek
... i tak oto udowodniliśmy, że |1~2 1~3 1~4; co u niektórych może wywołać chwilowe poczucie dyskomfortu...
obrazek
Ops! Samowsobność to chyba nieuleczalna choroba.
obrazek
Czyżby środek tego graniastego kółka jechał do tyłu?
obrazek
Gdzie czworościan foremny ma talię?
obrazek
Co można wyciąć mając dużo czasu?
obrazek
Czy tej wartości naprawdę warto oczekiwać?
obrazek
To chyba czterowymiarowa kostka! Tylko co to jest wymiar!?
obrazek
Jak jest zrobiona ta czaszka na dole i co ona tam robi?
obrazek
Na początku było Słowo..., ale potem było również słowo Banacha.
obrazek
Czy ta ósemka jest aktualna czy potencjalna?
obrazek
Który z tych warkoczy jest półdodatni?
obrazek
Jak sobie poradzić z epidemią zombizmu?
obrazek
Dlaczego |RP2 jest za ciasno w R3 ?
obrazek
A jakiż to wielokąt właśnie prawie skonstruowaliśmy?
obrazek
Jak estymować, gdy czynnik ludzki kłamie?
obrazek
Co naprawdę mówi ta kaczka?
obrazek
Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu. Niektóre z nich zaczynają się w Monte Carlo!
obrazek
Panta rhei? Tak, ale w jaki sposób?!
obrazek
Co to znaczy tyle samo?
obrazek
Jak brzmi ostatni znany ciąg liczb naturalnych?
obrazek
Jak żyje hantelek?
obrazek
Dokąd ono idzie?
obrazek
Jak się rozmnażają kwaterniony?
obrazek
Jakie problemy ma kierowca tira na drodze z Warszawy do Rzeszowa?
obrazek
Na rysunku widzimy pięć punktów i prostą... No bez przesady!!!